streda 30. januára 2013

AKO som sa vychytila EKO prať - časť prvá

Časom vo mne dozrelo rozhodnutie zmierniť konzumné drancovanie planéty svojou troškou do mlyna - používaním biologicky úplne odbúrateľných pracích  a umývacích prostriedkov alebo takých, ktoré sa odbúravať v prírode ani nemusia. Mierne úsmevná predstava, keď si uvedomím, akým významným činiteľom na Zemeguli asi som. Ale nezdá sa mi to zbytočné. Každá maličkosť sa prejaví - aj keď ju nevidíme hneď a možno nikdy ani ako takú. No z maličkostí sa tvoria veľké veci. Ako z kamienkov mozaika (krásna alebo škaredá, dobrá alebo zlá).
Vidím, že to nebude ľahké, minule v obchode na mňa priam skákali zlacnené pracie prášky - pár kíl za 6,99 € (veľmi veľa praní), pričom marseillské mydlo natur, ktoré chcem používať na pranie bielej bielizne, stojí od cca 3,50 € za 300 g kocku  (pomerne málo praní). No nič, ťažko na bojisku, ťažko na bojisku...
Ešte niečo - prečo práve marseillske mydlo? Je prírodné, odporúča sa na umývanie pre ľudí s alergiami a so suchou pokožkou, môže sa používať aj na pranie, neničí prírodu.
Dnes som sa teda slávnostne vrhla na prvé pranie s marseillským mydlom natur, a poďho hneď vyvárať. Ponúkam vám skrátenú verziu tohto dôležitého procesu. :-)
Mydlo som nastrúhala na jemnou strúhadle, dala do nádržiek na prášok (tak za hrsť), priliala troška octu, do nádržky na aviváž som kvapla pár kvapiek levanduľovej silice. Stlačila som gombík a začala sa tešiť na výsledok.
Výsledok sa dostavil troška iný, ako som očakávala. Mám takú vyváraciu práčku, ktorá vyvárala nádherne - ale dnes som zistila, že to bola zásluha najmä bieliacich práškov, ktoré som používala doteraz. Dnešná bielizeň nebola taká skvúca - určite je čistá, ale že by bola žiarivo biela... po levanduli ani chýru-ani slychu, zato však všade vyvoniavalo marseillske mydlo. Ja tú vôňu milujem, ale čo mužík, keď sa domov vráti?
No nič, vidím, že som sa znova preskočila nejaký krok v príprave.
Čo ma však nesmierne potešilo, bolo to, že z práčky pri vypúšťaní vody prestal vychádzať taký všelijaký sajrajt (či ako to nazvať) - hadicu vypúšťania tu nemôžeme napojiť priamo na odtok, takže pekne vidíme, čo z práčky ide von do vane. Žeby predsa len úspech?

Nabudúce vyskúšam toto:
- bielizeň najskôr vyvarím klasicky v hrnci na sporáku (s nastrúhaným marseillským mydlom, jasnačka) a až potom ju dám do práčky
- v práčke ju operiem s marseillským mydlom, ktoré nasypem do bubna
- po vypratí dám do bubna pár kvapiek silice a nechám prepláchnuť a vyžmýkať.
A potom sa ozvem, ako to dopadlo.
Prípadne si kúpim ešte mydlové orechy a pridám ich k mydlu.
A nájdem si nejaké rady na nete.

P. S. Mužík prišiel domov a z marseillským mydlom voňajúcich tielok a vreckoviek bol hneď nadšený.

2 komentáre:

  1. Ahoj,
    nie je dobre miešať mydlo a ocot - ocot zreaguje s mydlom a výsledný produkt neperie ;) Ocot má ísť do plákania, ako aviváž.
    Ďalšia vec - samotné mydlo, ak ho má byť dostatočné množstvo na vypranie bielizne, dosť pení a to pračky nemajú rady. Preto ľudia vymysleli tie pracie "slizy" so sódou - tieto nepenia až tak veľmi.
    A ešte jedna vec - mydlo bielu bielizeň nikdy nevyperie dobiela - kedysi sa to riešilo tak, že vypraté veci sa zamokra dali na slnko a tam sa usušili - UV lúče ich bielili, kým vyschli. Dnes si môžeme pomôcť perkarbonátom sodným (rôzne prášky "na škvrny"). Perkarbonát sa rozkladá na peroxid vodíka a ešte čosi ďalšie, rovnako neškodné. Peroxid bieli prádlo.
    (Perkarbonát majú aj v Kauflande v regáli pri sóde, je to taká plastová okrúhla dóza, neviem aký má ten produkt presne názov, ale je to čosi ako "soľ na škvrny". )
    Ja periem vlastným mydlom a sódou už viac ako rok a som spokojná. Pracie mydlo si sprav sama a budeš to mať lacnejšie a stopercentne bez "chémie" ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Duun, ďakujem, si veľmi milá, dobré rady nad zlato...nad eurá, chichi! Vyskúšam.
      Od octu bola bielizeň cítiť aj po uschnutí, asi som dala veľa, aj keď až ako aviváž.
      Pa!
      Kleopetra

      Odstrániť