utorok 29. januára 2013

Doma vyrobený difuzér (s domácim parfumom) a s receptami na vône

Skolila ma chrípka. Skolila, ale pomerne mierne, za čo som vďačná, preto sa po troch dňoch boja opäť môžem venovať svojím záľubám...  A keďže mám plnú hlavu všelijakých francúzskych bytových vychytávok, nechala som sa inšpirovať a rozhodla som sa vyrobiť si domáci difuzér. Tu vám venujem recept.
Difuzérov je niekoľko druhov (napr. bambusové tyčinky ponorené do parfumu, parfumované sadrové odliatky a všeličo iné, čo vypúšťa vôňu), ja som vyrobila sadrový. Možno je lepšie si urobiť viac odliatkov, viac odliatkov = viac vône.
Čo potrebujeme - odliatok:
- nádobu + niečo na miešanie
- sadru
- vodu
- silikónovú formu/formy, napr. ružičky, mušle a iné, veľkosť tak okolo 3-7 cm, niečo pekné, aby sa aj očká potešili.
Zo sadry si vyrobíme masu - ja sypem sadru do 1 PL studenej vody, miešam - čím viac sa mieša, tým je sadra hustejšia. Keď sa mi zdá, že je masy málo, prilejem vody, fakt len po troške, odmerkou môže byť PL. Množstvo masy závisí od toho, koľko máte foriem. Keď je masa ešte polotekutá, vylejem ju do foriem a nechám schnúť. Nádobu a miešadlo hneď umyjem, neskôr by to už bolo veľmi ťažké. Po vyschnutí odliatok vyberiem (nech žije silikón, ide to veľmi jednoducho) - lepšie je nechať sušiť dlhšie, pretože ak budete netrpezliví (ako ja) a vyberiete odliatky skôr, poškodia sa vám. V sadre sa miešaním vytvoria bublinky, ktoré bude vidno aj po odliatí - budem sa snažiť zistiť, ako tomu predísť, hoci celkom sa to asi nedá, viem, že odliatky sa potom ešte retušujú, aby boli dokonalé.

Tak, odliatok/odliatky máme. Teraz vôňa. Najlepšie by bolo vyrobiť si vlastnú vôňu, to je tá ťažšia časť. Receptov na parfum nie je veľa a ak aj sú, je to experiment, pretože kombinácie silíc nám v konečnom dôsledku nemusia vyhovovať. Tiež si myslím, že sa vám doma len tak nepovaľujú desiatky silíc. Vlastná vôňa má však tú výhodu, že presne viete, čo v nej je. Pri komerčných parfumoch sa za názvom "fragrance", "vôňa", "parfum" môže skrývať až 200 chemických látok - ako som sa dočítala a nie sú to vždy látky človeku priateľsky naklonené Ak sa do výroby parfumu nechcete pustiť, nastriekajte odliatok nejakým svojím parfumom a hotovo. Položte pekne esteticky na misôčku, tanierik či niečo iné a nechajte ho, nech si vonia. Dôležité je, aby pach sadry neprekrýval vôňu parfumu. Sami uvidíte, koľko vôňa vydrží. Ak začne slabnúť, znova nastriekajte. A tak dokola. :-)

Ak si chcete vyrobiť vlastný parfum, čítajte ďalej. Dobrá rada nad zlato - skúste si vyrobiť len malé dávky, čiže vzorky, aby ste vedeli, či vám vône vyhovujú. Stačí 5 ml vzorka.
Čo potrebujeme - parfum:
- spiritus (alkohol) 60% (dostať v lekárni) - parfumy sa vyrábajú aj na báze olejov (nosnou zložkou je olej), to ale v tomto prípade nedoporučujem
- fľaštičku s rozprašovačom Doplnené 3. 3. 2013: pri rozprašovaní, ak sa snažíte trafiť iba na odliatok, sa minie dosť parfumu aj naokolo, ak teda nechcete tento efekt, je lepšie dať parfum do fľaštičky s kvapkadlom a parfum na odliatok kvapkať :-)
- silice - tu vás chcem upozorniť, aby ste si kúpili prírodné silice (inak nazývané éterické oleje), nie chemické náhrady alebo vône, kde je len malé % silíc.
Recepty som čerpala zo stránky talin.sk a z knihy Lesley Bremness: Byliny (Fortuna Print, Bratislava, 2003, 4. vydanie, str. 223)
Svieža, kvetinová vôňa (talin.sk):
do 20 ml alkoholu - 20 kvapiek silice palmová ruža
                                 16 kvapiek silice pomaranč
                                 6 kvapiek silice petitgrain
                                 4 kvapky silicce limetka
                                 2 kvapky silice geránium
pridala som ešte 10 kvapiek silice ylang-ylang. V pôvodnom recepte mi vadilo, ako prerážala vôňa palmovej ruže, preto som pridala ylang-ylang - a vôňa už nie je svieža (hoci ani tá z pôvodného receptu sa mi nezdala nejaká svieža, skôr palmoružovo-kvetinová), ale ťažšia, povedala by som, že korenistá a orientálna (to si trúfam!), zaujímavá, ale nie každému sa bude páčiť. Mne vyhovuje.
Kolínska voda (L. Bremness):
do 50 ml etylalkoholu (spiritus z lekárne) - 44 kvapiek silice bergamont
                                                                     15 kvapiek silice citrón
                                                                      4 kvapky silice nerol (nemala som, dala som pomarančovú silicu, mala by byť podobná)
                                                                      1 kvapky silice levanduľa
                                                                      1 kvapka silice rozmarín.
Táto vôňa je kvetinová a svieža, dosť citrusová, lepšie mi vonia na pokožke ako na difuzéri. :-))))

Vôňu z difuzéra občas strieknem len tak do vzduchu. No čalúnené veci obchádzam. O občas si ju strieknem na  ruky, tak. S pokožkou zaujímavo reaguje.

Ešte jedna vec - nečakajte, že vôňa difuzéra vás hneď pri vstupe do bytu ovalí a položí na kolená. To nie je cieľom. Cieľom je také nenápadné, nevtieravé osvieženie.

Doparfumovania!

Po 2 dňoch - vône sa trocha ustálili a vôňa kolínskej na difuzéri sa zmenila a skrásnela, teraz sa mi naozaj páči! V niektorých knihách odporúčajú na ustálenie vône parfumu 2 týždne... Niekde 2 dni

 VYLEPŠENIE! Zatiaľ najlepšie sa mi osvedčil difuzér takýto: silice namiešané v jojobovom oleji, naliate všetko do malej sklenenej dózičky,  do nej ponorené špajle...voňjaaaaaaa moc, špajle občas pretočím.

2 komentáre:

  1. Hurááá, príspevok !!!
    O výrobe parfumu viem lem toľko, koľko sa dá dozvedieť z filmu Parfem :), ale niečo k tej sadre.
    V malom množstve, naozaj malom sa dá vymiešať aj úzkou špachtľou v rôznych kelímkoch. Napr. od jogurtu, tvarohu, atd.. Výhoda je, že ho nemusíš umývať, jednoducho ho vyhodíš, alebo z neho suchý zbytok sadry ktorý zostal na stenách a dne opatrne vypraskáš a vysypeš. Na väčšie množstvo sa dá kúpiť, myslím že v obchodoch s maliarskymi potrebami, ktorú máte vo vašej mestskej štvrti napríklad oproti bývalej pekárni, alebo v Hornbachu v oddelení farieb určite, gumená miska originál na sadrovanie. Tá sa tiež po práci postláča a vysype.
    Takže veľa zdaru a teším sa na ďalšie tvorivé zážitky...
    M:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Noooo, DVA príspevky! :-))))
    Jaaaj, drahy M., film som nevidela, ale kedysi dávno som čítala knihu, des, poznatkov z výroby parfumov máš teda ozaj málo... Ale aj ja, lebo parfumovanie je pomerne nákladné na prvotné investície a je dosť ťažké nájsť slovenské či české texty, ktoré sa touto v vecou zaoberajú. A tiež si myslím, že majster v odbore len tak nepôjde s kožou na trh. Takže hľadám, kombinujem, občas sa trafím, občas nie, občas ma niekto zotrie, že čo som to do krémov pridala za silné vône, inému sa to zasa páči... Teším sa, keď sa mi niečo podarí.
    Ďakujem za radu ohľadom sadry a pomôcok. Pomohli.
    Papa!
    Kleopetra

    OdpovedaťOdstrániť