nedeľa 23. marca 2014

Prečo by som nemohla byť vedkyňou alebo Výroba šampónu, ktorý mal byť tuhý, ale nakoniec, našťastie, nebol...

Nemohla by som  byť vedkyňou, pretože som roztržitá alebo niečo podobné, čo spôsobuje, že mi občas ujdú vcelku podstatné maličkosti. "No dobre," poviete mi, lebo ste zlatí a chcete ma potešiť, "a keby sa vedec Paganel z Detí kapitána Granta nebol roztržito pomýlil, nezachránil by svojich priateľov z rúk ľudožravých domorodcov." Ďakujem, útechu potrebujem a tá vaša ma naozaj povzbudila.
Niekedy sa to aj u mňa skončí dobre, napríklad objavom, ale niekedy úplnou katastrófou. "Všetko zle býva na dobré," usmejete sa na mňa povzbudivo a ja som celkom utešená. Ďakujem!
Dnes to bol, našťastie, objav - vlastne si ešte nie som celkom istá. Bolo by to príliš jednoduché. Ale zasa, na druhej strane, istá pravdepodobnosť úspechu tu je.
Dlhšie chcem vyrobiť šampón - nie mydlový (NaOH plus oleje = tuhý alebo KOH plus oleje = tekutý), ale taký na báze tenzidov, ktorý však nebude dráždivý a škodlivý ani pre mňa, ani pre prírodu.
Našla som si recept, ako už veľakrát, tu u Evik, avšak na pevný šampón. No čo, tak bude pevný.
Dnes som sa pustila do výroby. Pozrela som si opäť aj článok o tenzidoch na blogu U tří lilií, ajhľa, tu, a znova aj iné stánky, ktoré sa zaoberali tenzidmi. Minulý týždeň mi prišli tenzidy Decyl glucoside a TegoSoft. No a dostala som hydrolát, nejaký najsuper organic, zo šalvie, prečítala som si, aký je vynikajúci pre pokožku čohokoľvek, teda aj hlavy, a poďho na vec. Keďže som mala iné tenzidy, ako Evik vo svojom recepte, skúsila som modifikovať podľa penivosti, čistiacich schopností a šetrnosti:

70 % som dala Decyl glucoside, ktorý by mal byť penivejší (pôvodný recept SCI)
5 % TegoSoft, ktorý je jemný (pôvodný recept SCS), oba moje tenzidy by mali byť jemné, šetrné, ekologické (ľahko odbúrateľné)
2,5 % argánový a 2,5 % konopný olej (pôvodný recept bambucké maslo)
10 % hydrolátu zo šalvie (pôvodný recept kamilkový hydrolát) - úžasne sa mi tá vôňa páčila, chcela som, aby šampón voňal takto.
EO žiadne a ani hodvábny proteín.

Pekne som všetko vyliala do misky, misku položila do vodného kupeľa a začala som miešať. A potom sa mi niečo prestalo páčiť. TOTIŽ, hmota bola tekutá. hodila som ešte okom na Evikin fotonávod, jej hmota bola tuhá... Ooops!
NO JASNĚ! Pri skúmaní jednotlivých tenzidov som si neuvedomila takú maličkosť - ich skupenstvo! Evikine boli tuhé a moje tekuté. Ono, uvedomiť som si mohla matne, lebo táto informácia nie je len tak ľahko dostupná, hoci Evik uvádza, ako vyzerajú tie jej tenzidy. Síce som videla, že jeden z mojich je tekutý (druhý bol v nepriehľadnej plastovej fľaštičke), ale tieto dva fakty sa mi nejako nespojili.

Tak je na svete tekutý šampón - hádam. Veru neviem, či sa dá použiť, musím počkať s umytím vláskov do rána, a FAKT som zvedavá!
Dám vedieť. :-)

DôLEŽITĚ!
25. 3. 2014 - Dva dni po pokuse som sa dozvedela, že som nechtiac naozaj natrafila na rozlúštenie rébusu skupenstva šampónov. Viem, chemici a vzdelanejší prevrátia oči, ale ja som slepé kuriatko, ktoré práve prišlo k zrnu. A som sa tomu potešilo. Dám to do príspevku a tu len upozorňujem  na to, že v spomínanej koncentácii sa tekutý šampón nedá používať. Správna koncetrácia je max. 30 % tenzidov, zvyšok tvorí vodná zložka, konzervant, zahusťovadlo, silice (nemusia byť), aktívne látky (čo ja viem, možno aj pivo - nemusia byť) a oleje (nemusia byť).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára