štvrtok 30. apríla 2015

Emulgácia za studena

S týmto tu sa musím podeliť, a síce so studenou emulgáciou. V takto vyšľahanom kréme totiž, ak nepridáte silice (hoci aj niektoré silice sa dajú používať vnútorne) a syntetický konzervant, je všetko na jedenie. Áno, aj emulgátor. A nielen to. Čítajte ďalej.

Určite som neprišla na nič nové - veď som čerpala zo stránky Les Litsées Citronnées, kde majú problematiku zmáknutú parádne. Ale chcem sa podeliť, pretože som nadšená.

Studená emulgácia nepotrebuje žiaden ohrev. A tak mi tá časť sedliackeho rozumu, ktorou ešte disponujem, nahovára, že v použitých surovinách sa nezničia látky háklivé na vyššie teploty. Juch!
Ako emulgátor sa používa tekutý lecitín, zohnala som len sójový (videla som aj slnečnicový, ale reálne ho nemajú). Je jedlý! A celkom zdravý. Juch!
Trocha som sa lecitínu bála, lebo som sa čosi načítala o nestabilite lecitínu ako emulgátora, že ho je treba dávať s včelím voskom, a keď sa nemieša rýchlo a dlho, vytvorí sa nestabilná mriežka a emulzia sa rozpadne na vodnú a olejovú fázu. A hlavne emulziu netreba ochladzovať, treba ju vkuse mixovať, až do vychladnutia, lebo inak tá nestabilná mriežka...
Pomocným emulgátorom je v tomto prípade prírodná guma, dala som guarovú. Tiež je jedlá. Tak.

Odporúča sa použiť cosgard ako konzervant - nedala som. Napadlo mi, že by sa dal syntetický nahradiť napr. propolisom. Tak som krém rozdelila na dve vzorky, do jednej - naľavo - som dala 0,6 % propolisu, do druhej - napravo - nič. Uvidím, či guarová guma nejako s propolisom zreaguje a vytvorí čosi podivné, potom dám vedieť. A ak chcete vôňu, tak silice, 1 % na 50 g hotového výrobku.

Postup je veľmi jednoduchý, ale treba použiť ponorný mixér.

Základný recept obsahuje len toto (je to základný recept, preto hor sa skúšať všelijaké zmeny):
OLEJOVÁ FÁZA
rastlinný olej (dala som 10 % makadamiový a 20 % mandľový)         30 %
emulgátor tekutý sójový lecitín                                                               5 %
VODNÁ FÁZA
hydrolát, napr. ružová voda alebo bylinkový výluh, destil. vodu...       64 %
prírodná guma - dala som guarovú                                                          0,4 %
NAKONIEC
konzervant - dala som propolis macerovaný v liehu (asi v 40 %)           0,6 %
silica                                                                                                         1 % (z celkovej hmotnosti
                                                                                                                          hotového krému)
POSTUP.
Všetko dezinfikujte. Aj seba.
Do jednej nádoby navážte rastlinný olej, do druhej lecitín. Za stáleho miešania vlievajte lecitín, pokým sa masa zmieša a mierne zhustne. Lecitín je dooosť hustý, treba použiť stierku, aby z neho nevyšlo navnivoč zbytočne veľa. Miešala som ponorným mixérom.
Do ďalšej nádoby navážte hydrolát, do niečoho malého guarovú gumu. Gumu za rezkého miešania - stačí lyžičkou alebo vidličkou - vsypte do vody. Miešajte, pokým sa vytvorí jemná gélová konzistencia. Nesmie mať hrudky. Ak by mala - rozmixujte ponorným mixérom. Ale guarová guma nezvykne zhrudk... zhrudkov... no, vytvoriť hrudky.
Nakoniec vmiešajte vodnú fázu do olejovej - postupne prilievajte za stáleho miešania, použila som ponorný mixér. Zmes začala takmer okamžite hustnúť. Nakoniec nakvapkajte konzervant, premiešajte, potom silicu/silice (nemusí byť) a premiešajte.
Nalejte do vydezinfikovanej nádoby a nechajte 24 hodín stáť - po tejto dobe emulzia získa konečnú konzistenciu.

Krém má takú konzistenciu, ako keď vyšľaháte vajíčka s cukrom a potom pridáte dačo oleja. Je aj gélová, aj emulzná, tekutejšia, ale nie vodová, veľmi jemná, okamžite sa vstrebáva (je to do istej miery aj olejmi, ktoré som použila). Pokožka je po nej hladučká a jemnučká.
Krásne som teraz hebučká a voňavučká. Dobre mi je s mnou na tom svete veru!

Po viac ako 24 hodinách:
Emulzia zmenila konzistenciu len mierne - menej sa rozteká, je kompaktnejšia, ale nedosahuje tuhosť emulzie napr. s Olivem 1000 + cetyl alkohol alebo lecitín + včelí vosk. Keďže som chcela redší stav, som spokojná. Naľavo je vzorka s propolisom skladovaná vonku, v strede vzorka bez propolisu, skladovaná v chladničke, napravo bez propolisu skladovaná vonku.


Pri teste tekutosti vzorka s propolisom stekala najpomalšie (vľavo), vzorka z chladničky najrýchlejšie (v strede). Zdá sa, že propolis nevyvolal žiadnu nechcenú reakciu.

Nanášanie je presne také, aké som chcela dosiahnuť - emulzia sa okamžite vpije, nezanecháva pocit mastnoty, pokožka ostáva vláčna a jemná. Myslím, že sa bude vhodná ako telové mlieko, predpokladám, že po nanesení sa hneď vpije a aj keď sa hneď oblečiem, šaty sa nezamastia.
Plánujem ju použiť aj namiesto gélu - niekomu konzistencia xantánovej gumy nevyhovuje, možno bude toto vhodný kompromis. Ale o tom nabudúce.

Donatierania!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára