streda 30. apríla 2014

Sprchové želé s (nechcenými) bublinkami




Slovo želé ma pre mňa zvláštnu príťažlivosť. Keď sa povie želé, som pripravená požiť ho celé kvantá, áno, aj v takej nezdravo presladenej podobe ako gumové macíky, no preferujem tie z čokoládovne v Kitsee, vyzerajú byť dobrého zloženia. Tieto macíky majú len dvoch konkurentov, a to želé srdiečka vyrábané z marhuľovej šťavy (obsahujú jej až 30 %) v rovnakej továrni a potom moje želé z červeného ovocia bez cukru so stéviou a troškou medu. Ach, až sa mi slinky zbiehajú, mňam!
No a čo tak želé do kúpeľa... síce sa nedá zjesť, čo je istým spôsobom tuhý boj, ale predstava príťažlivého materiálu na tele stojí za to... som si povedala.
Na blogu moderna.alchymistka.eu tu (ach, Evik kedy Ti budem môcť dokonale poďakovať za námahu, ktorú vynakladáš, aby si sa s nami podelila o svoje genialitky) som sa dočítala o sprchovom želé. Strašne sa mi táto predstava páčila. Veď viete, želé = príťažlivosť.
Lenže Evik použila carageenan alebo agar-agar, a ja som chcela želatínu. Aký je rozdiel v ich fungovaní?
Ako zistiť vhodnú dávku želatíny? Pomerne jednoducho - pozriete sa, na aký objem želatína vystačí. Napr. 50 g želatíny na 2,5 l tekutiny (rátajme, že je to voda, aby sme nemali problém s premenou jednotiek), čiže 50 g želatíny na 2500 g tekutiny sa rovná 2 %.
Evik v pôvodnom recepte použila pevný tenzid, ja som mala tekutý - tu vás chcem upozorniť, že ak nechcete mať bublinkové želé, tekutý tenzid pridávajte až úúúúúplne nakoniec, inak vám miešanie vytvorí krásne bublinky (ktoré som nechcela).

A tu je recept:
pôvodný                                                                                               môj
50 % glycerín                                                                   50 % glycerín
41 % voda                                                                        41 % namiesto vody hydrolát zo šalvie
5 % sufrakant (tenzid) sodium coco sulfate                      5 % tenzid coco glukoside
2 % carageenan                                                                 2 % želatína (biela, mletá)
1 % vôňa                                                                            nedala som
0,5 % farbivo                                                                     nedala som
0,5 % konzervant                                                               nedala som

Do hydrolátu zo šalvie dáme želatínu, privedieme do varu, varíme asi 1 min., aby sa želatína rozpustila. Inak, každá má svoj návod, tak najlepšie podľa návodu. Po rozpustení želatíny odstavíme. Pridáme glycerín, tenzid, a keď bude teplota menej ako 40 stupňov, pridáme ostatné. Po tenzide už nemiešame, resp. len jemne, keď treba. Nalejeme do formy/foriem. Dáme cez noc vychladnúť do chladničky.

Želé je v štádiu skúšania. No a vyzerá na zjedenie...

Konečné pozorovanie: Celková nespokojnosť. Želé nepení - síce umýva, ale je to ako suché umývanie. Po čase, keď sa nepoužíva, celkom zoschne. Asi bude lepšie skúsiť carageenan...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára