pondelok 7. októbra 2013

Štvrté mydlo - škoricové s pomarančom a bergamotom

Štvrté mydlo bolo prvé, ktoré som vyrobila v hojnom počte. Hojným počtom myslím počet, aký je možno bezpečne vyrobiť v ozaj malej panelákovej kuchyni, čiže z 1000 g tukov a olejov (teda aspoň u nás doma).
Prvýkrát som ho odlievala do drevenej formy s vrchnákom, ktorú som ukoristila francúzskym vinárom - pôvodne v nej bolo zabalené víno (dostali sme ako darček) a všelijaké k nemu potrebné veci (otvárak, nálievka...).

Drevená forma s vrchnákom je super. Nanešťastie, ignorovala som skúsenosti mydlárov, ktorí radili, aby som papier na pečenie, ktorým formu vyložím, pripevnila lepiacou páskou. Veď načo. Tak sa mi papier pri liati mydlovej hmoty vzpriečil a časť z nej som vyliala do drevenej formy. A už je, chudinka, vyžratá. Ale ešte čo-to vydrží - aj preto, že odteraz ju budem šetriť a dodržiavať dobré rady.

Škoricové mydlo je úžasné - hlavne pre milovníkov škorice, chichi! Odporúčam však nemiešať škoricu - ani mletú, ani silicu - s inými silicami a vlastne čímkoľvek iným, škoricová vôňa (a aj farba) totiž prerazí a nezaujíma ju nič, len ona sama. Tak som prišla o silicu pomaranč a bergamot.

Ako som postupovala.
Navážila som si olivový olej pomace, kokosový tuk, ilipe maslo, mango maslo a arašidový olej (množstvá nepíšem, z niektorých som mala len zbytky, sami si urobte recept, ktorý vám vyhovuje a prepočítajte ho na soapcalc) - k nim pomer NaOH a destilovanej vody (namiesto destilovanej dávam prevarenú). Najskôr som chvíľu miešala ručne, potom mxérom.
V stope som pridala ricínový olej, med. S ricínovým olejom opatrne - jednak ho stačí pridať malé množstvo - 0,1-0,2 %, ak dáte viac, spôsobí priesvitnosť a mäkkosť mydla, zároveň sa uistite, že ste ho kúpili detoxikovaný - pretože môže obsahovať jedovatý proteín. Ale inak je vynikajúci - pôsobí ako zmáčadlo (vťahuje zadržanú vlhkosť do pokožky), ak dáte správne množstvo, mydlo bude zvláčňujúce a pevné (info od Susan Miller Cavitch z knihy Přírodní mýdla). A fixuje vôňu (info zo stránky moderna.alchymistka.eu).

Zmes som rozdelila na 2 časti - do menšej som pridala mletú škoricu (od oka, čo nebol najlepší nápad) a EO škorica cejlónska (od hanus.sk) - cca 2,5 ml, lebo aj mletá škorica vonia dosť intenzívne, do väčšej, svetlej časti EO pomaranč a bergamot - spolu mali cca 10 ml.

UPOZORNENIE - ak mletú škoricu pridáte zhurta do celej masy, zrazí sa vám; najlepšie je pridať ju do menšej časti, rozmiešať a až potom vmiešaťdo celku.

Najskôr som do formy vliala väčšiu masu (svetlú), na ňu menšiu, škoricovú masu (táto je tmavá). Keďže stopa bola dosť hustá, časti sa samovoľne nepremiešali (a ja som ich naschvál navzájom nemiešala), tmavá škoricová ostala hore a vytvorila taký krásny nerovnomerný povrch, v ktorý som ani nedúfala.
Vôňa škorice je taká intenzívna, že prebíja vôňu EO pomaranč a bergamot - ďalšie škrocové mydlo bude teda, čo sa vôní týka, výsostne IBA škoricové.

Mydlo sa sušilo 4 týždne, celkom to stačilo. Som s ním veľmi spokojná. Aj moja maminka. :-)))))

Vonia po škorici, vrchná tmavá (škoricová) časť trochu farbí mydlovničku - tá sa však neštorcuje, lebo škorica taaaak kraaaasne voniaaaaaa..... Vôňa škorice je však taká intenzívna, že prebíja vôňu EO pomaranč a bergamot - ďalšie škoricové mydlo bude teda, čo sa vôní týka, výsostne škoricové.

Som s ním veľmi spokojná. Aj moja maminka. :-)))))

Viete, že s týmto mydlom si umývam aj vlasy? Oleje mi krásne ošetrujú pokožku hlavy. Vlasy nakoniec, samozrejme, prelejem roztokom 1 pl octu na 1/2 l vody. 
No chystám sa na výrobu mydlového šampónu. Už sa teším!

Pa-paaaa, mydlové bublinky!


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára