streda 24. júla 2013

Prvé mydlo vyrobené metódou za studena - palmarosa


Po mnohých týždňoch odhodlávania sa a lúskania stránok skúsených mydlárov, som sa konečne rozhodla urobiť prvé mydlo metódou za studena. Doteraz som používala metódu M&P - aké jednoduché, rozpustila som bio mydlovú hmotu a potom primiešavala silice. Niektoré vône boli naozaj úžasné. Naliala do formy, dala do chladu a hotovo. Ale teraz? Ach, dramatická premiéra!
Kolená sa mi triasli, ruky neposlúchali, takmer som nedýchala (čo sa aj odporúča, hlavne, keď sa zmiešava NaOH s destilovanou vodou, aby sme sa nenadýchali výparov)... Bázeň ako vyšitá, presne, ako pred prvým krémom.
Viem, že po pár podarených kusoch príde rutina, čistá radosť neskazená začiatočníckou triaškou, vymýšľanie a obdarúvanie, sebavedomé potriasanie hlavou... Ale to je budúcnosť.
Moje prvé mydlo, prvé dieťa, teraz spočíva naliate do formy, zabalené v deke (forma bola tenká) u nás na radiátori (tam, lebo inde nie je miesto). Neviem, ako vydržím čakať 24 hodín... tak ho chodím aspoň občas počúvať, či žije. Objímem ho a povzbudzujem - mydlo, makaj!

Mydlo som urobila (pre istotu a preto, že mám málo olivového oleja) z malej dávky - celková hmotnosť by mala byť cca 311 g. Použia som olivový rafinovaný olej, 100 % kokosový tuk, NaOH a prevarenú vodu. V stope som pridala mangové maslo (výživa), ricínový olej (fixovač vône, výživa), konopný olej (dobrý proti ekzému, výživa), glycerín (hydratuje), štipku soli, štipku cukru a majzény (fixovač vône), EO palmarosa, levanduľa a pačuli. Soľ a cukor sa pridávajú tuším len pri 100 % olivovom mydle, aby penilo a neslizovatelo, no ale čo, sú aj v mojom mydle. (A tu som sa pomýlila - plánovala som v stope pridať oleje, ktoré sa nezmydenia, ale hodnotu NaOH som vypočítala aj vrátane týchto olejov a masla - pH bude v poriadku, ale nezmydlených ostane 5% tukov a výživné látky v mydle až tak nebudú...).
Stopa sa urobila veľmi rýchlo - teda myslím, že veľmi, zatiaľ to nemám s čím porovnať, asi o minútu mixovania mixérom. Našťastie som mala oleje a maslo do stopy pripravené (inak, vliala som do nich aj glycerín, cukor, soľ, majzénu a EO - hoci by s to malo robiť trošku inak, na čo som, bázneplná, zabudla), rýchlo som ich vliala do hmoty, premiešala už iba lyžicou (neviem, či nie málo) a naliala do formy. Len tak-tak, lebo mydlo si veselo tuhlo, neberúc ohľad na môj stres. Ale také už sú deti...

Zajtra dopíšem prvé pocity po vybalení a dodám aj fotky. Som strašne zvedavá, či tie vône bude cítiť! A či stuhne! A či...

Druhý deň: Ach, mydlo stvrdlo! Je troška nerovné, chichi, keďže stopa prišla rýchlo a zle sa mi vlievalo do formy a tam vyrovnávalo do dokonalosti. Dá sa s ním manipulovať, ľahko sa doň vryje nechtík, ale nerozpadáva sa v ruke ani nič podobné. Je krémovej farby (nedávala som žiadne farbivá), sú v ňom také malé biele bodky sem-tam, predpokladám, že je to majzéna, zle rozmiešaná alebo zrazená. Je aj voňavé - vonia po mydle a aj po EO - ale menej, než som dúfala. Dala som ho pekne sušiť do našej drevenej police. Vyskúšam o 3 týždne a napíšem.

DôLEŽITÉ: Glycerín, samozrejme, pridávať netreba, lebo sa v mydle utvorí pri procese zmydelňovania, ja som ho pridala, lebo som to čítala v jednom recepte a až dodatočne som zistila, že autorka ho pridala len preto, aby mala v čom zmiešať farbu. Chichiiii! Ale glycerín je fajn, len ho netreba pridať viac ako 20% celkového objemu hotového výrobku, potom už pokožku nehydratuje, ale vysušuje (vyťahuje z nej vlahu).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára